Με τον όρο «διαβητικό πόδι» χαρακτηρίζονται όλες οι βλάβες των ποδιών διαβητικών ατόμων κάτω από τους αστραγάλους, οι οποίες αποτελούν κάποιες από τις σοβαρότερες επιπλοκές που απειλούν τα άτομα με Σακχαρώδη διαβήτη.

Το διαβητικό πόδι σε νούμερα
∙ Το 15% των ατόμων με ΣΔ θα αναπτύξει έλκος στο πόδι
∙ Η συχνότητα εξελκώσεων φτάνει το 2% κάθε χρόνο
∙ Το 70% των ακρωτηριασμών μη τραυματικής αιτιολογίας
∙ Το 50% θα χρειαστεί δεύτερο ακρωτηριασμό μέσα στα επόμενα 5 χρόνια
∙ Από τα άτομα που έχουν υποστεί και δεύτερο ακρωτηριασμό το 55% θα αποβιώσει μέσα στα επόμενα 5 χρόνια.

Ως υψηλού κινδύνου χαρακτηρίζονται τα άτομα με
∙ νευροπάθεια, δηλαδή βλάβες στα αισθητικά νεύρα εξαιτίας του διαβήτη με συνέπεια το άτομο να μην αντιλαμβάνεται τον πόνο
∙ περιφερική αγγειοπάθεια, η οποία δημιουργείται λόγω της σοβαρής αρτηριοσκλήρυνσης, παραμορφώσεις του ποδιού
∙ δυσμορφίες όπως κάλοι και υπερκερατώσεις
∙ κακή ρύθμιση του σακχάρου
∙ μειωμένη όραση
∙ μοναχική ζωή
∙ μεγάλη ηλικία
∙ ψυχική διαταραχή
∙ παχυσαρκία

Φροντίδα των ποδιών για τα άτοµα µε διαβήτη
Τα άτοµα µε διαβήτη πρέπει να πραγµατοποιούν πλήρη εξέταση ποδιού κάθε χρόνο.
Παρακάτω μπορείτε να διαβάσετε κάποιες ενδεικτικές οδηγίες για τη διατήρηση της υγείας των ποδιών σας. Για πιο συγκεκριμένες οδηγίες, επισκεφθείτε το διαβητολόγο σας.

∙ Πλένετε τα πόδια σας µε χλιαρό νερό καθηµερινά, αλλά μην τα αφήνετε στο νερό για περισσότερο από 5΄. Μία μεγαλύτερη παραμονή στο νερό αφαιρεί το απαραίτητο λίπος από το δέρμα και προκαλεί ελαφρά ξηρότητα και σχισίματα.
∙ Στεγνώνετε καλά τα πόδια σας, ειδικά ανάµεσα στα δάχτυλα.Αν δεν φτάνετε, χρησιμοποιήστε το σεσουάρ.
∙ Κόβετε τα νύχια σας με πολύ προσοχή, είναι προτιμότερο να τα κονταίνετε με λίμα.
∙ Φοράτε καθαρές µαλακές κάλτσες σωστού µεγέθους.
∙ Φοράτε πάντα παπούτσια σωστού µεγέθους.
∙ Κρατάτε τα πόδια σας ζεστά και στεγνά.
∙ ∆ιατηρείτε το δέρµα σας µαλακό µε ενυδατική κρέµα, αλλά µην εφαρµόζετε την κρέµα ανάµεσα στα δάχτυλα.
∙ Μην περπατάτε ξυπόλυτοι µέσα ή έξω από το σπίτι.
∙ Εξετάζετε τα παπούτσια σας καθηµερινά για σκισίµατα, χαλίκια, νύχια ή οτιδήποτε άλλο θα
µπορούσε να πληγώσει τα πόδια σας.
∙ Παρατηρείτε καθηµερινά τα πόδια σας για κοψίµατα, µώλωπες, φουσκάλες ή οίδηµα και ενηµερώστε αµέσως τον γιατρό σας εάν κάτι δεν φαίνεται φυσιολογικό.

Ασκήσεις των κάτω άκρων
Βάδισμα: Κάνετε ένα καθημερινό περίπατο μισής ως μιας ώρας με γρήγορο βηματισμό. Προσπαθήστε να αυξάνετε την απόσταση κάθε φορά.
Άσκηση σκάλας: Ανεβείτε γρήγορα τις σκάλες στις μύτες των ποδιών.
Τέντωμα της γάμπας: Ακουμπήστε στον τοίχο, κρατώντας τα πόδια σε απόσταση μεταξύ τους, με τα πέλματα σταθερά στο πάτωμα: Διπλώστε και επαναφέρετε τους βραχίονες 10 φορές.
Άσκηση καθίσματος: Καθίστε σε μία καρέκλα και σηκωθείτε 10 φορές χωρίς να αλλάξετε τη στάση σας, κρατώντας τα χέρια σας σταυρωμένα.
Άσκηση στις μύτες των ποδιών: Κρατηθείτε από μία καρέκλα και σηκωθείτε στις μύτες των ποδιών σας χωρίς να μετακινηθείτε.
Κάμψη γονάτων: Στηριζόμενοι σε μία καρέκλα κάνετε 10 βαθιές κάμψεις γονάτων, κρατώντας ίσια την πλάτη σας.
Ανασήκωμα της φτέρνας: Σηκωθείτε στις μύτες των ποδιών σας και επανέλθετε. Επαναλάβετε 20 φορές. Κατά την ανύψωση ισορροπήστε ρίχνοντας το βάρος πότε στο ένα και πότε στο άλλο πόδι.
Ταλάντωση των κάτω άκρων: Σταθείτε με το ένα πόδι υπερυψωμένο από το πάτωμα, π.χ. πάνω σε ένα βιβλίο. Κρατηθείτε από μία καρέκλα και ταλαντεύστε το ελεύθερο πόδι μπρος- πίσω 10 φορές. Επαναλάβετε την άσκηση με το άλλο πόδι.
Περιστροφή των ποδιών: Καθίστε στο πάτωμα γέρνοντας προς τα πίσω. Περιστρέψτε τα πόδια σας κυκλικά, στην αρχή δεξιόστροφα και μετά αριστερόστροφα.

© 2017 ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΦΟΥΣΤΕΡΗΣ

Back to top